Ar putea fi la fel de bine in continuarea postarii anterioare, dar prefer sa raman pe la 500 de cuvinte pentru fiecare, e mai eficient asa. In alta ordine de idei, e si o pauza, pentru ca proiectul discutiei unei noi etici (intr-un context fundamental neetic) e unul greu. Foarte greu chiar.

Asa ca o mica digresiune cu niste observatii. Eu nu stiu care este sursa acestei idei…pentru ca nu o regasesc in mine. In mine regasesc doar un dispret pentru ea, ma tem. Poate vine de la regi si regine si de la un artificiu politic pentru o protectie suplimentara a privilegiului, in caz ca se fura armele. E interesant si cum regimul comunist si-a insusit ideea…cum de fapt, paradoxal (?), intr-un sistem de criterii sau in altul, omul trebuia sa fie adecvat din punct de vedere genetic. Ori cu origini bogate, ori cu origini sarace, dar cu o prescriere si evaluare exacta a originilor, in tot cazul.

La unul din interviurile pe care le-am dat, parea ca e important la ce liceu am fost. Era important si cu ce nota am terminat, ce nota am luat la matematica la bacalaureat, ce nota am luat la diploma la arhitectura, cu ce nota am absolvit facultatea de arhitectura. Am fost intrebata si ce sunt parintii (?!) Asta pe langa faptul ca mi s-a administrat un test de iq, doua teste de personalitate si ca am trimis un portofoliu de lucrari. Totul “curatel”, iq-ul foarte ridicat, experienta foarte variata, burse si finantari, la 30 de ani am predat la una din cele mai bune facultati din lume. Dar nota la mate la bac mica, ca am plecat la jumatatea examenului dupa ce am facut de 7 (plus 2 de 10 la orale = media peste 9, acceptabil convenabil, cat ma durea pe mine la bascheti la varsta respectiva). Si nota la diploma mica, ca nu m-am inteles cu superviser-a si era un subiect atipic, asa ca cei din comisie au oscilat intre 5 si 10.

Chestia e ca nimeni nu isi pune problema ca puteam sa am un iq tot de 140, dar un tata alcoolic-abuziv si o mama in consecinta depresiva, ambii terminand doar liceul si eventual locuind intr-un oras de provincie sau la tara. Si atunci eu nu as fi fost la un liceu foarte bun din capitala, si posibil ca, daca as fi mancat bataie cu o seara inainte, nu as fi facut nici de 7 la mate la bac. Dar faptul in sine ca as fi ajuns sa ma descurc in diferite contexte si sa obtin o seama de diplome si pozitii in diverse tari, alaturi de iq, ar fi indicat ca sunt o “achizitie” buna pentru companie.

Iar asta e doar un mic exemplu. O logica indispensabila rasismului (ca in Holocaust sau ca in sclavia din America de pilda). O logica a discriminarii in toate formele in tot cazul. Dar o logica foarte departe de a fi inlaturata. Si in fine, din punctul meu de vedere, daca tot am iq-ul asa de mare, o forma pervaziva de imbecilitate.

Leave a Reply

